Майстер – клас для педагогів: «Застосування методу сінквейн для розвитку мовлення дітей старшого дошкільного віку»

Вирішення проблем мови є актуальною темою в дошкільному віці. Сьогодні існує безліч методик, за допомогою яких можна регулювати процес розвитку мови у дітей.

Одна із них – це сінквейн.
Що таке сінквейн?
Хто ясно мислить - той ясно викладає.
Антична приказка.

Психологи і практикуючі педагоги відзначають, що у старших дошкільників часто є порушення мови, бідний словниковий запас, діти не вміють складати розповідь по картині, переказати прочитане, їм важко вивчити напам'ять вірш. Складання сінквейну - один із способів часткового вирішення цих проблем. Сінквейн часто використовуються сучасними педагогами ДНЗ в безпосередній освітній діяльності і на уроках в школі. Вже в дошкільному віці можна вчити дітей складати сінквейни у формі гри.
Сінквейн - слово французьке, в перекладі означає «вірш з п'яти рядків». Сінквейн - це нерифмований вірш, який сьогодні є педагогічним прийомом, спрямованим на вирішення певної задачі. Порівняно недавно педагоги стали застосовувати сінквейн для активізації пізнавальної діяльності і стали використовувати його як метод розвитку мови. Щоб скласти сінквейн, потрібно навчитися знаходити в тексті, в матеріалі головні елементи, робити висновки, висловлювати свої думки, аналізувати, узагальнювати, виокремлювати, об'єднувати і коротко викладати. Можна сказати, що це політ думки, вільне міні - творчість, підпорядкована певним правилам.                            

Правила складання сінквейна
1. Перший рядок сінквейна - заголовок, тема, що складаються з одного слова (зазвичай іменник, що означає предмет або дію, про яку йдеться).
2. Другий рядок - два слова. Прикметники. Це опис ознак предмета або його властивостей, що розкривають тему сінквейна.
3. Третій рядок зазвичай складається з трьох дієслів або дієприслівників, що описують дії предмета.
4. Четвертий рядок - це словосполучення чи речення, яке складається з декількох слів, які відображають ставлення автора сінквейна до того, про що йдеться в тексті.
5. П'ятий рядок - останній. Одне слово - іменник для вираження своїх почуттів, асоціацій, пов'язаних з предметом, про який йдеться в сінквейні, тобто це приватний вислів автора до теми, або повторення суті, синонім. Передбачається, що з дітьми дошкільного віку суворе дотримання правил складання сінквейна не обов'язкове. Можливо, що в четвертому рядку пропозиція може складатися від 3 до 5 слів, а в п'ятому рядку, замість одного слова, може бути і два слова. Інші частини мови застосовувати теж дозволяється.
Приклад сінквейна «Наша група».
Наша група
Весела, дружна
Вчимося, граємо, танцюємо
Наш улюблений будинок
Ми - дружні!
Сінквейни допоможуть швидко і ефективно навчити дитину синтезу, узагальнення та аналізу різних понять. Для того щоб правильно, повно, грамотно висловити свою думку, дитина повинна мати достатній словниковий запас. Тому роботу необхідно починати з розширення та вдосконалення словника. Чим багатшим буде словниковий запас дитини, тим легше їй буде побудувати не тільки сінквейн, а й переказати текст і висловити свої думки. Чи можна вчити складати сінквейни дітей, що не вміють читати? А чому не можна? Звичайно, можна. Дітям, які тільки вивчають букви і не вміють читати, можна запропонувати усне складання сінквейна з питальними словами. Про кого, про що ? Які , яка , яке? Що робив, що зробив? За допомогою навідних питань діти вчаться виділяти головну думку, відповідати на питання і за певним алгоритмом створюють свої усні неримовані вірші.
Алгоритм сінквейна для дітей, які поки не вміють читати:
Умовні позначення:
• слова - предмети ( іменники )
• слова - ознаки ( прикметники )
• слова - дії (дієслова )
• слова - предмети ( іменники )
Складання сінквейна - це форма вільної творчості, яка спрямована на розвиток уміння знаходити у великому потоці інформації найголовніші й істотні ознаки, аналізувати, робити висновки, коротко формулювати свої висловлювання. Складання сінквейна схоже на гру, адже складати весело, корисно і легко! Розвивається інтерес до навколишнього світу, розвивається мова, мислення, пам'ять .....Педагоги, які застосовують у своїй роботі метод сінквейна, помітили, що сінквейн сприяє розвитку критичного мислення. Одна з цілей при складанні сінквейна - домогтися вміння виділяти головну думку тексту, а також коротко висловлювати свої думки. «Значення слова є феномен мислення », - писав відомий радянський психолог Л.С. Виготський у роботі «Мислення і мова ».
Сінквейн - один з ефективних методів розвитку мови дошкільника. У чому ж його ефективність і значимість?
• По-перше, його простота.
Сінквейн можуть скласти всі.
• По-друге , у складанні сінквейна кожна дитина може реалізувати свої творчі, інтелектуальні можливості.
• Сінквейн є ігровим прийомом.
• Складання сінквейна використовується як заключне завдання з пройденого матеріалу.
• Складання сінквейна використовується для проведення рефлексії, аналізу та синтезу отриманої інформації.
Приклади деяких сінквейнів, складених дошкільнятами:
Будинок
Великий, гарний
Захищає, гріє
Потрібен усім людям
Притулок

Кавун
Круглий, смачний
Котиться, зростає, зріє
Кавун - це велика ягода.
Літо

Давайте спробуємо разом скласти сінквейн «Сім'я»
1. сім'я
2. Яка вона ? (прекрасна, міцна, дружна, весела, велика)
3. Що вона робить? ( пишається, піклується, допомагає, любить, сподівається ... )
4. Пропозиція про сім'ю , афоризм або прислів'я. (Вся родина разом - і душа на місці. У сім'ї згідно , так йде справа прекрасно. Я люблю свою сім'ю. )
5. Синонім, або, як по -іншому можна назвати сім'ю ( Осередок суспільства. Мій дім! Улюблена . Рідна) .При складанні сінквейна з дошкільнятами потрібно пам'ятати, що необхідно складати сінквейн тільки на теми, добре відомі дітям і обов'язково показувати зразок. Якщо складання сінквейна викликає утруднення, то можна допомогти навідними питаннями. Потрібно бути готовим до того, що не всім дітям може сподобатися складання сінквейна, тому що робота над ним вимагає певного осмислення, словникового запасу та вміння висловлювати свої думки. Тому необхідно допомагати і заохочувати прагнення дітей скласти сінквейн або відповідати на запитання. Поступово діти звикнуть до правил написання неримованих віршів , а їх складання перетвориться на гру. І непомітно для самих дітей гра в сінквейн стане для них веселим і цікавим заняттям. «Навіть миттєве осяяння може стати тією першою іскрою, з якої рано чи пізно займеться полум'я творчого пошуку», - писав В. Шаталов. Діти будуть пишатися своїми досягненнями!                  
Висновки про сінквейн
• Сінквейн - це французький п'ятивірш, схожий на японські вірші.
• Сінквейн допомагає поповнити словниковий запас.
• Сінквейн вчить короткому переказу.
• Сінквейн вчить знаходити і виділяти у великому обсязі інформації головну думку.
• Твір сінквейна - процес творчий.
Це цікаве заняття допомагає самовираженню дітей, через твір власних неримованих віршів.
• Скласти сінквейн виходить у всіх.
• Сінквейн допомагає розвинути мову і мислення.
• Сінквейн полегшує процес засвоєння понять та їх змісту.
•Сінквейн - це також спосіб контролю і самоконтролю (діти можуть порівняти сінквейни і оцінювати їх.
• Процедура складання сінквейна дозволяє гармонійно поєднувати елементи всіх трьох основних освітніх систем: інформаційної, діяльнісної та особистісно - орієнтованої.
• Даний метод може легко інтегруватися з іншими освітніми галузями програми, а простота побудови сінквейна дозволяє швидко отримати результат.

Порада: Зробіть з дитиною скарбничку сінквейнів. За віршами, мультфільмами, прочитаними розповідями і казками, ситуаціями з життя...