Майстер-клас з елементами тренінгу "Школа добрих вчинків"

Категорія учасників: педагогічні працівники ДНЗ

Мета: актуалізувати проблему гуманістичного виховання дошкільників серед педагогів, розширити уявлення про методи та прийоми виховання милосердя у дітей, відпрацьовувати різні варіанти педагогічно доцільної поведінки педагога під час вирішення проблемних ситуацій, інтерактивних завдань.
І. Інтерактивна вправа «Диво – вузлики».
(вирішення проблемних ситуацій)
Ситуація 1.Мета: відпрацьовувати різні варіанти педагогічно виправданої поведінки педагогів під час проблемних ситуацій морально-етичного характеру.
Під час гри одній дитині дістався пошарпаний старий ведмедик. Дитина образилася, кинула його на полицю зі словами: «Він старий, і я не хочу бути його мамою!».
Дії вихователя
Вихователь звернулася до дітей: «Коли ви хворі та сумні, ваші мами охоче з вами спілкуються, не залишають вас одних хворіти і сумувати. Бідний ведмедик, він так багато і охоче грався з дітками, що у нього на лапці навіть стерлася шерсть. Хто хоче відвести ведмедика до лікарні?». Більшість дітей в такій ситуації віддають іграшки, щоб взяти ведмедика, розуміючи, що до хворих, старих та слабих слід виявляти співчуття та ласку.
Ситуація 2.
Дівчинка категорично заявляє: «Моя мама найкраща!». «Ні, моя!», - кричить інша дівчинка.
Дії вихователя
Вихователь підходить до дівчаток і звертається до однієї з них: «Звичайно, твоя мама для тебе найкраща у світі, ти ж її донечка, ти маєш право мати найкращу в світі маму, татка і цілу родину». Потім повертається до другої дитини зі словами: «Твоя матуся для тебе найкраща і найдорожча, бо вона дуже любить тебе і піклується про тебе щоденно. Діти, кожен з вас найбільше любить саме свою маму, але має поважати і мам своїх друзів та їх право висловлювати свою любов до своїх батьків».

Тренінгові вправи
Мета: формувати навички демократичного стилю спілкування; розвивати емпатію.
Вправа «Вправляння у звертанні до дитини»
Вихователі розміщуються у колі і по черзі відпрацьовують один з одним звертається до дітей, що відповідають толерантному та демократичному стилю спілкування:
- давай вирішимо разом…
- як ти вважаєш?...
- це ти добре придумав…
- яка цікава ідея…
- впевнена, що ти зможеш…
Ведучий, звертаючись по черзі до кожного вихователя пропонує виправити «заборонені» звертання:
- скільки разів можна повторювати…
- ти що, не розумієш…
- усі діти, як діти, а ти…
- сказано робити – значить роби…
- і в кого ти такий вдався?...
Вправа «Запропонуй дитині уявити себе на місці іншого»
Ведучий пропонує вихователям взяти на себе ролі дітей та уявити себе на місці дитини та передбачити її дії у певній ситуації:
- у тебе відібрали іграшку…
- тебе образили друзі…
- твою роботу не схвалили..
- тебе обрали на роль ведучого, а ти не впевнений у собі…
- ти не зміг виконати завдання вихователя…
- тобі дуже хочеться ще малювати, а заняття вже скінчилося…
- тобі потрібно вибачитись перед кимось, але ти відчуваєш, що це не справедливо…
Інтерактивні вправа «Ігрова модель»
Мета: відпрацьовувати різні варіанти педагогічно доцільної поведінки педагога у різних проблемних ситуаціях.
Вихователям пропонують імітувати ситуації, які потребують швидкого розв’язання, вирішення тих чи інших проблеми, що виникають під час виховних моментів та навчати дітей прикладам позивної та гуманної поведінки.
Ігрове моделювання поєднує гру, навчання і практичну діяльність. Ігрова форма сприяє розвитку у педагогів творчого мислення, дає змогу відпрацьовувати професійні навички в умовах, наближених до реальних.
Гра «Знайди і викресли»
Педагогам роздають картки, на яких зображено різні виховні ситуації та пропонують знайти і викреслити ситуації, які не можна застосовувати у виховній роботі з дітьми, і пояснити свій вибір.
Гра «Відгадай, що мені потрібно»
Ведучий, проговорюючи текст, створює уявну ситуацію, скажімо: «Я – маленьке ведмежа, у мене болить лапка, мені сумно і самотньо…»
Педагоги по-черзі відгадують, що потрібно ведмежаті: «Тобі потрібне співчуття», «З тобою потрібно погратися», «Тебе повинен оглянути лікар» тощо.
Інтелектуальна естафета
Мета: відпрацювання ситуацій виховання у дітей доброти та милосердя.
Ведучий визначає певне завдання чи створює уявну ситуацію, після чого кожен педагог по черзі додає одне речення до загальних роздумів, відтак складається цілісна картина способу розв’язання завдання чи виходу із запропонованої ситуації.
Ситуація:
На вулиці сьогодні перший морозець. Побіліла трава, памороззю покрилося листя. У дітей, що вийшли на прогулянку, зарум’янилися щічки. Аж раптом усі побачили, що у квітнику залишилася жива рожева квіточка…
Роздуми педагогів
- Погляньте, яка малесенька, їй мабуть дуже холодно.
- Вона замерзне від морозу, треба щось робити.
- Нам жаль її зрізувати, бо вона швидко зів’яне.
- Але ж ми не можемо її просто залишити на холоді.
- Давайте обережно викопаємо квіточку і посадимо її в горщик.
- І доглядатимемо всю зиму, будемо поливати , підживлювати.
- А навесні знов перенесемо у квітник.
- І квіточка буде жити.
- І радіти сонечку.
- І дарувати нам чудовий аромат.
- А нам усім буде радісно і весело від доброї справи, яку ми всі разом зробили.

Різнобарвний килимок
Мета: розвивати емпатію - здатність відгукуватись на емоційний стан іншого.
Ведучий майстер класу озвучує певну ситуацію морально-етичного змісту. Реагуючи на задану ситуацію, педагоги, створюючи килимок, викладають картки яскравих та веселих кольорів, або темних та похмурих – відповідно до власного сприйняття ситуації, правомірності дій дорослого, захищеності та емоційного стану дитини у цій ситуації тощо.
Складання синквейнів
На завершення майстер-класу педагогам пропонується скласти синквейни, на слова «діти», «добро», «вихователь», «милосердя» тощо.

Завершується майстер-клас рядками поетеси Любов Забашти:
Людина починається з добра,-
Сказав мудрець: «Живи, добро звершай!
Та нагород за це не вимагай.
Хай оживає істина стара:

Людина починається з добра».