Ділова гра "Рівень комунікабельності педагогів і батьків"


          
Мета гри: Підвищити рівень професійної майстерності педагогів дошкільного навчального закладу в питаннях взаємодії з сім'ями вихованців.
Правила гри: Для проведення гри  потрібно розбитися на дві команди. Ділова гра буде складатися з чотирьох частин. За кожну частину гри командам будуть виставлятися бали. Для гри  знадобиться експертна комісія в складі завідуючої, методиста, керівника школи молодого вихователя.
Хід гри
1 частина. Розминка. Питання лунають всім учасникам, відповіді приймаються по черзі.
1. Кому належить провідна роль у вихованні дитини-дошкільника? (Сім'ї)
2. Назвіть законодавчі документи, в яких позначена пріоритетна роль сім'ї у вихованні дитини (Конституція України, Закон «Про освіту», Конвенція про права дитини)
3. У чому полягає роль інших соціальних інститутів у вихованні дітей? (Допомогти, підтримати, направити, доповнити виховну діяльність сім'ї)
4. У чому полягає компетентність педагога у спілкуванні з батьками? (Вдосконалює свої знання, прагне до активної взаємодії, уважний, витриманий, тактовний у спілкуванні, володіє знаннями про сім'ю, враховує соціальні запити батьків, уміє планувати роботу з батьками, володіє комунікативними навичками)
5. У яких галузях знань повинен бути компетентний педагог для повноцінного спілкування з батьками? (Медицина, педіатрія, фізіологія, психологія, педагогіка,  і т.д.)
6. Назвіть умови, за яких може знизиться компетентність педагога? (Обмеження з боку організму (зниження працездатності, в силу вікових причин, захворювань), недостатня мотивація для діяльності, недостатність інформованості)
7. Назвіть умови для подолання втрачання компетентності? (Допомога колег, наставників, створення мотивації для діяльності, читання літератури, журналів, звернення за допомогою до психолога, курси підвищення кваліфікації, участь у проблемних семінарах)
8. Назвіть методи вивчення сім'ї? (Анкетування, тестування, бесіда, патронаж, спостереження за ігровою діяльністю малюка,  діагностичні рисункові методи, і т.д.)
9. Назвіть форми роботи з сім'єю? (Батьківські збори, анкетування, письмові та усні консультації, бесіди, дні відкритих дверей, батьківська пошта, оформлення стендів, запрошення на заняття, проведення спільних дозвіль із запрошенням батьків)
2 частина. Рішення педагогічних ситуацій. Гра-інсценізація «Як поступити?»
- Завдання для команд. Кожна команда придумує конфліктну ситуацію «вихователь - батько», оголошує її команді суперників. Кожна з команд повинна програти дану ситуацію і знайти вихід з ситуації, що створилася. (мама пред'являє претензію, вихователь знаходить вихід)
- Питання до педагогів після програвання ситуації:1. Яку роль було легше реалізувати, роль «пред'явника претензій» або роль «відповідача»?
2. Що повинен робити вихователь, якщо він не в змозі переконати батька?
3. Які найчастіше претензії пред'являють батьки?
3 частина. Вправи на розвиток комунікативності педагога.
Вправа 1 «Хто ця маска?»
Мета: Розвивати вміння справляти враження у відповідності з обраним образом. Пропонується командам розіграти образи батьків. «Сорочка - хлопець», «завжди незадоволений», «сумнівається», «цікавиться». Кожна команда обирає по два образи, не називаючи в голос, нехай команда суперників відгадає той образ, який ви зобразите. Глядачі при затрудненні можуть задавати питання.
Питання до вправи:1. Що було простіше створити образ або вгадати його? 2.Чи з'явилися у вас якісь асоціації, спогади у зв'язку з тим чи іншим чином?
3. Чи здатні ви з першого погляду визначити внутрішню роль партнера по спілкуванню?

Вправа 2 «Мистецтво спілкування»
Завдання: Підготувати короткий коментар до тез.
Інструкція: Перед кожним учасником гри лежить теза. Необхідно прочитати її і підготувати короткий коментар до неї. Можуть висловлюватися й інші учасники гри.
Тези.1. Довірче спілкування між вихователем і батьками вихованців не може бути нав'язане, воно повинно виникнути як природне бажання іншої сторони.
2. Переважання оцінного стилю спілкування стає серйозним джерелом конфліктів між вихователем і батьками.
3. Коли задіте почуття власної гідності одного із співрозмовників, неодмінно страждає саме спілкування.
4. Батьки повинні почути те, що сказав їм вихователь.
5. Не можна відразу приступати до предмета розмови, якщо вона неприємна батькам.
6. У процесі спілкування вихователю необхідно приймати ті принципи виховання, стилі взаємин у сім'ї, які пропонують батьки.
7. Педагог повинен проявляти себе більш стримано у вираженні позитивної думки про батьків як партнерів по спілкуванню, ніж батьки про педагогів.
8. Якщо ви бачите обличчя співрозмовника без посмішки, посміхніться йому самі. По завершенні робиться загальний висновок.

Вправа 3 «Бажаю Вам ...»
Мета: Розвивати вміння доброзичливо спілкуватися з батьками.
Завдання - зробити комплімент  педагогу, який сидить поруч та виступає в ролі одного з батьків вашої групи. Найкращий комплімент - похвала успіхів їхньої дитини.
Питання після вправи:1. Що ви відчували, висловлюючи побажання?2. Чи вдалося вам висловити комплімент, звертаючись саме до батьків, а не до колеги по роботі?3. Які труднощі у вас виникли при виконанні завдання?

4 частина. Банк ідей. Пропонується всім учасникам гри поповнити банк ідей, відповівши на питання: Як зробити спілкування з батьками найбільш продуктивним і приємним?


Підведення підсумків гри. Нагородження переможців.