Інтегроване заняття з пріоритетом інтелектуально-мовленнєвих завдань для дітей старшої групи "Шахова дошка"

Тема: Шахова дошка
Програмовий зміст: Познайомити дітей з особливостями шахової дошки. Збагатити словник дітей словами - термінами, які використовуються в шахах: поле, центр дошки, горизонталь, вертикаль, діагональ.  Вчити дітей правильно чергувати кольори при виготовленні макета шахової дошки.  Розвивати увагу, мислення, зв’язне мовлення. Виховувати інтерес до гри в шахи.

Матеріал: мультимедійна дошка, презентація «Шахова дошка», мікрофон, килим – шахове поле, маленькі шахівниці, чорні олівці на кожну дитину.

Хід заняття
Вихователь: - Діти, сьогодні на нашу електронну пошту прийшов лист. 
Цікаво, хто ж його прислав?
Відкривається лист. На моніторі з’являється Король.
Король: Я – Король. Живу в Шаховому королівстві. Хочу з вами, дітки, ближче познайомитися. Мені дуже цікаво, як називається місто, в якому ви живете?
Діти: - Умань.
Король: - Яка гарна назва. Розкажіть, будь-ласка, більше про своє місто, чому воно має таку назву, що є в ньому цікавого.
Вихователь: Щоб кожного з нас почув Король, нам допоможе, чарівний мікрофон. Марійка розпочинає розповідь, за моїм сигналом передає мікрофон іншій дитині. Кожний, хто отримав мікрофон доповнює розпочату розповідь.
Король: - Дякую, вам дітки. Ваша розповідь мені дуже сподобалася. А я живу в чорно-білому королівстві. Погляньте, яке воно.
На моніторі з’являється зображення шахової дошки.

Вихователь: - Чому ж Королівство називається Чорно-білим?
Діти: - Тому що на дошці чорні і білі клітинки.
Вихователь: - Правильно ці клітинки в шахах називаються полями, на дошці є чорні поля і білі поля, вони розташовуються певним чином, хто скаже як саме.
Діти: - По порядку, по черзі, білі і чорні чергуються.
Вихователь: - А хто з вас зможе порахувати, скільки на дошці білих полів (чорних полів)?
Вихователь: - А яких полів більше чорних або білих? (Однакова їх кількість, порівну, білих полів стільки ж, скільки і чорних).
Вихователь: - Правильно. Білих - 32 і чорних - 32, а всього 64 поля.


У Шаховому Королівстві є вулиці. Ті вулиці, які йдуть зліва направо, називаються горизонталями.







Скільки горизонтальних вулиць? (8).



Ті вулиці, які розташовані зверху вниз - вертикаль. Порахуйте, скільки вертикальних вулиць? (8).

Вихователь: - Але є в Королівстві ще й провулки, великі і маленькі, і вони називаються Діагоналями. Проходять вони навскоси, і вони завжди одного кольору або білі або чорні. Покажіть найдовшу чорну діагональ, найдовшу білу діагональ, самі короткі білі діагоналі. Скільки їх? Найкоротші чорні діагоналі. Скільки їх? (Діти тренуються показувати діагоналі).
Вихователь: - Чорні та білі діагоналі перетинаються в центрі шахової дошки. Це - Центральна площа Королівства, зі скількох полів вона складається? чотирьох).
Вихователь: - Скільки в центрі білих полів? (2). А чорних? (2).
Вихователь: - Діти, я вас запрошую пройтися вулицями Шахового королівства. Погляньте, яких великих розмірів є у нас шахове поле. (на підлозі килимшахове поле). За моїм сигналом станьте кожний на одну клітинку, щоб утворилася горизонталь (вертикаль, діагональ).
(Коли діти утворили горизонталь, вертикаль, вихователь задає запитання:
-         Андрійко, хто стоїть попереду тебе?
-         Оленко, хто стоїть позаду тебе?
-         Світланко, між ким ти стоїш?
-         Сергійко, хто стоїть ліворуч від тебе?
-         Олеже, хто стоїть праворуч від тебе?
Вихователь: - Хтось для нас залишив маленькі шахові дошки, тільки вони якісь дивні, всі білі.
(Показує заздалегідь приготовані розкреслені паперові дошки).


-         Займіть, будь-ласка, місця за столами та розфарбуйте дошки, правильно чергуючи чорні і білі поля.
(Діти розфарбовують свої маленькі шахові дошки).
Вихователь: Молодці! З цим непростим завданням ви впоралися.
Вихователь: - Чорно-біле королівство має дуже багато цікавих таємниць, в ньому живуть незвичайні жителі. Але про все це  ми дізнаємося на наступних зустрічах.