ОЗНАЙОМЛЕННЯ 3 ОБ'ЄКТАМИ НЕЖИВОЇ ПРИРОДИ ПЕРЕХІД РЕЧОВИН ІЗ ТВЕРДОГО СТАНУ В РІДКИЙ ТА 3 РІДКОГО В ТВЕРДИЙ
Завдання: ознайомити
дітей із тим, що деякі речовини (лід) можуть змінювати стан залежно від умов
(від нагрівання перетворюються на рідину, а під час охолодження — переходять у
твердий стан); розвивати здатність виділяти загальні властивості предметів та
залежності між ними при зміні
зовнішніх умов.
Дослід
1
Скляні
пробірки (можна обрати й інший посуд) порівну наповнити водою. Поставити пробірки у місця з
різною температурою повітря.
·
Чому
вода надворі перетворилась у лід?
·
Якого
кольору лід?
·
Який лід на дотик? Запах?
·
Що відбувається з льодом під час
нaгpiвaння? Чому?
Демонструючи на
сухій спиртівці дослід, проаналізувати
з вихованцями пepexід води у різний агрегатний стан залежно від температури.
Дослід 2
У кілька посудин
вмістити льодяні бурульки і поставити їх у різні місця групової кімнати.
— Чому бурульки перетворюються на воду з різною швидкістю?
— Як можна прискорити цей
процес?
— Чому в морозний день із сонячного боку даху капає вода?
ПЕРЕТВОРЕННЯ РІДИНИ НА ПАР
Завдання: ознайомити дітей з
явищем перетворення рідини на пар і навпаки (після нагрівання лід перетворюється
на воду; вода під час кипіння — на пар; пар, охолоджуючись,
перетворюється на воду); пояснити те, що стан речовин у природі залежить від
умов їх існування і доцільної діяльності людини; розвивати уміння дітей
встановлювати причинно-наслідкові зв'язки між явищами природи.
Дослід 1
Вихователь,
нагріваючи воду у прозорій посудині, спостерігає разом із дітьми за процесом
кипіння. На склі, яким накрита посудина, утворюється конденсат — дрібні
краплини води. Про те, що це краплини води, діти можуть дізнатися і в такий
спосіб: пробірку або колбу, в якій кипить вода, накрити промокальним папером,
на якому з'явиться мокра пляма. Воду, яка збігла зі скла в посудину, можна
перетворити на лід.
Висновки діти роблять
самостійно.
Дослід 2
Сушіння лялькової
білизни у різну погоду (теплу, вітряну, тиху, похмуру, морозну).
— За яких умов
білизна висохне і швидше?
— Чому, чим сильнішим
є мороз, тим швидше висихає білизна?
— Чому влітку
випадають рясні дощі?
— Чи завжди дощ
супроводжується вітром? Чому?
— Коли дощ називають «курячим»
або «сліпим»?
— Чому взимку випадає
дощ, а влітку інколи йде сніг?
Дослід 3
Дві однакові прозорі
посудини наповнити порівну водою. Під час прогулянки виставити їх на добре
освітлене сонцем місце. Одну з них щільно закрити, другу залишити відкритою.
Наприкінці прогулянки проаналізувати зміни, які відбулися з водою в закритій та
відкритій посудинах.
- Чому рівень води в
них різний?
- Звідки утворились
па кришці краплинки води?
- Чому в суху,
спекотну погоду рівень води в басейні, у відкритих водоймах стає нижчим?
- Як повертається
вода па землю?
- Що для цього
необхідно?
ВІТЕР
Завдання: дати дітям
уявлення про вітер, як рух повітря.
Дослід 1
Запропонувати дітям
різко змахнути декілька разів аркушем цупкого паперу. Подмухати на руки, на паперові
гребінці.
- Що при цьому відбувається?
Дослід 2
Підняти прапорці під
час прогулянки і визначити напрямок вітру.
Дослід 3
Підставити до вітру вологий палець.
- Що відбувається?
Дослід 4
Під час спостережень
на городі, в квітнику або в саду дітям пропонують поспостерігати за рухом
гілок, листя, квітів.
— Чим він зумовлений?
— Які явища
супроводжує вітер?
— Чи можна штучно
створити вітер? Як?
ДОЩ, СНІГОПАД, ГРАД
Завдання: поглибити
уявлення дітей про різні стани воли (рідкий, сипкий, твердий).
Дослід 1
Довести дітям, що дощ — це прозорі, без запаху
і смаку краплини води. Дощові краплини, зібрані в посудину, можуть бути різної
температури (влітку і восени), різної прозорості (залежно від чистоти предмета,
на який падають), різного об'єму.
Дослід 2
Продемонструвати, як
після нагрівання в посудині град перетворюється па воду. Зробити проби чистоти
води (град — чиста і прозора вода; чистота дощової води залежить від чистоти
поверхні, на якій вона збирається).
Дослід 3
Спостереження за
перетворенням снігу па воду, води — на лід. Визначення характерних властивостей
води.
Продемонструвати
явище ожеледі як результат випадання дощу на переохолоджену землю (при цьому
зберігаються характерні властивості льоду). Упродовж зими з дітьми доцільно
виготовляти снігові споруди і заливати їх водою.
ПОВІТРЯ
Завдання: ознайомити
дітей із властивостями навколишнього повітря (повітрям дихають люди).
Дослід 1
Продемонструвати
пусту відкриту банку, поліетиленовий пакет. Запитати, що в них є. Запропонувати
згорнути пакет в трубочку зі сторони отвору. Що залишилося в мішечку?
Діти роблять
висновок, що повітря прозоре, воно є в банці, в інших предметах, що стоять па
столах, воно навколо нас.
Дослід 2
Запропонувати подути
в соломинку або в тоненьку трубочку, один кінець якої занурений у склянку з
водою.
Чому з'являються
бульбашки?
Дослід 3
У банку з водою
занурити грудочки глини, пісок, шматочки поролону. Чому з'явилися бульбашки
навколо предметів?
Дослід 4
Проводити з дітьми
дихальні вправи, пояснити значення провітрювання. приміщення.
ОЗНАЙОМЛЕННЯ
3 ЯВИЩАМИ НЕЖИВОЇ ПРИРОДИ
Дослід 1
Повітря є навколо
нас. Діти махають аркушиком паперу біля обличчя.
Дослід 2
Повітря є у пляшці, в губці. Опускають ці предмети в
посудину з водою.
Дослід 3
Що важче — повітря чи
вода? Діти через соломинку видувають повітря у воду.
Дослід 4
Чи має повітря вагу?
За допомогою палички
рівноваги зважують дві кульки (одну надуту, а другу — ні).
Дослід 5
Повітря від нагрівання розширюється.
На пляшку натягують
не надуту кульку й занурюють її у гарячу воду.
Дослід 6
Повітря може звучати.
Діти грають на дудці,
слухають у запису шум вітру, мелодію сопілки.
— Повітря — воно яке?
(Невидиме, прозоре)
— Але побачити його
все ж таки можна. Хочете побачити повітря? Тоді проведемо кілька дослідів.
Вихователь підходить
до свого столу, запрошує дітей стати навколо. Знімає серветку, під якою стоять
чотири склянки з водою. Запрошує когось із дітей уважно розглянути склянки.
— Що бачиш на
стінках? (Малесенькі бульбашки) Вихователь повідомляє, що це повітря,
яким дихають у воді. Звертає увагу дітей па кілька тонких трубочок (для
коктейлів).
За бажанням діти
беруть трубочки і дмухають через них у четверту
склянку з водою.
Дослід 7
Припущення: повітря
відсутнє в навколишніх предметах. Запропонувати кожній дитині щільно складений
поліетиленовий мішечок згорнути з боку отвору в трубочку рухами від себе.
— Про що свідчить
повітряна «подушечка», що утворилася?
— Якого кольору
повітря?
Дослід 8
Припущення: корені
рослин не дихають під землею, адже там немає повітря.
Грудочку твердої
землі вкинути у трилітрову банку з водою. Спостерігати появу бульбашок.
— Звідки вони
взялися? (Із землі)
Рослини, як і всі живі
істоти, дихають повітрям. Якщо ґрунт твердий, то в ньому мало повітря, кореням
майже нічим дихати. Це-обхідно рятувати рослину від загибелі, розпушуючи землю.
Дослід 9
Припущення: у воді
немає повітря.
Продемонструвати
наявність повітря у воді можна за допомогою живця елодеї. Гілочку елодеї
розрізати навпіл і занурити зарізом униз у банку з водою. Спостерігати появу
бульбашок, що з'являються на місцях зрізів.
— Звідки вони взялися
в рослині? (3 води) Запропонувати дітям розглянути через збільшувальне
скло будову стебла елодеї. Воно має трубчату будову, завдяки чому рослина легко
поглинає повітря, що міститься у воді.
Дослід 10
На підвіконня або
інше освітлення сонячним промінням місце покладіть дзеркальце і такого самого
розміру скельце, попередньо пофарбоване чорною фарбою. Через деякий час діти на
дотик визначають, яке скельце нагрілося більше і чому так сталося. Цей
експеримент неодмінно сприятиме тому, що малюки правильно пояснять подібні
явища (блискуча поверхня скла дзеркальця відбиває сонячне проміння, чорна
поверхня другого скельця — притягує). Тепер малятам неважко буде
зробити правильний висновок.